Plagen
S


Whistle

Actrice: Ik vertrouw op mijn eigen immuunsysteem

Immuunsysteem
Laten we samen als burgers, gevaccineerd en ongevaccineerd, kijken wat nodig is om met dit virus te leren leven, betoogt trainer/acteur Arianne Fennema.

Vorig jaar stonden we als land voor een grote uitdaging, een onbekend virus hield ons in de greep. In saamhorigheid deden we wat nodig was, precies zoals de overheid ons het opdroeg. De grootste golf wisten we te stoppen en rond de relatief rustige zomer was alle hoop gevestigd op een vaccin. Dat zou ons uit de crisis helpen mits we een hoge vaccinatiegraad ­wisten te behalen. En dat lukte.


Commentaar: Daniel Defoe's A Journal of the Plague Year beschrijft hoe het er in Londen aan toeging toen de pest daar in 1665 rondwaarde. Toen konden we spreken van een pandemie die ook Nederland teisterde. Zulke taferelen hebben we vorig jaar echter niet gezien.


Commentaar: Ondertussen liet het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch een onmisbare medewerker doorwerken, ondanks het feit dat hij besmet was met Cojona. Waarschijnlijk was de man radioloog en wilde het ziekenhuis borstkankerpatiënten geen zorg ontzeggen. Hulde!


Info

Vijf procent van Afrikanen gevaccineerd, maar aantal besmettingen daalt

Afrika COVID-19 muurschildering
© ReutersKinderen in Soweto ontspringen de dans helaas niet aangaande de COVID-waanzin. Zelfs analfabeten kunnen er niet omheen.
Het aantal coronagevallen in Afrika begint zichtbaar af te nemen, hoewel nog maar 5,5 procent van de bevolking is gevaccineerd. Volgens de Gezondheidsorganisatie van de Afrikaanse Unie (Africa CDC) is het aantal nieuwe infecties in het hele continent met 26 procent gedaald tot 31.000 gevallen per dag.

Commentaar: Echter, er zijn enkele factoren die het verloop van COVID-19 gunstig beïnvloeden:New study says 'high temperature and high relative humidity significantly reduce' spread of COVID-19

Het leven voor vele Afrikanen speelt zich voor een groot deel buiten af en vitamine D helpt tegen virussen:


Wolf

SOTT Focus: Vijf Feministische Leugens Die We Zonder Meer Aannemen

"Seksualiteit is voor feminisme wat arbeid is voor marxisme... het vormen, de richting en expressie van seksualiteit organiseert de samenleving in twee seksen: vrouwen en mannen. Deze tweespalt ligt ten grondslag aan de totaliteit van sociale relaties."

Catharine MacKinnon, Toward a feminist theory of the state
McKinnon
Catharine McKinnon, een van de oprichters van 'radicaal feminisme'
Enkele jaren geleden begon ik een onverwachte reis naar beneden in het feministische konijnenhol. In 2014 vroeg mijn Oma mij over de winnaar van het Eurovisiesongfestival en constateerde ik dat ik niet in staat was om op te helderen wie de winnaar was: Conchita Wurst, een man die zich als een vrouw kleedt en make-up gebruikt, maar een baard draagt.

Terugblikkend realiseer ik me dat deze reis een pijnlijk proces was, waarschijnlijk omdat er iets diep in mij geraakt werd. De gegevens die ik ontdekte streden met mijn beschermend instinct, wat op diep niveau ingebakken is in mannen. Terwijl vrouwen ingesteld zijn om te zorgen zijn mannen ingesteld om te onderhouden en te beschermen.

Dus, als een man wordt blootgesteld aan vrouwen die slachtoffer zijn (zoals afgeschilderd door het feministische narratief) triggert het zijn oerinstinct en sociale plicht om bescherming te bieden; de instinctieve gijzeling en diepe culturele waarden hebben de neiging om gepast intellectueel functioneren te belemmeren.

Wellicht is het bovenstaande een van de redenen waarom het slachtofferschap van vrouwen zo cruciaal is voor de feministische ideologie. Misschien is het ook een van de redenen waarom zo veel mannen feministische narratieven blindelings omarmen.

Attention

'Muizen veranderen Friesland in prairie'

Afbeelding
Het weiland tegenover de boerderij van Jacob van der Wal maakt een treurige indruk. Modderig, bruin en vol gaten. Op een vierkante kilometer zitten duizenden muizen die alles kapot vreten. De plaag is zo groot dat die zelfs op satellietbeelden te zien is.

Grote stukken van het landschap veranderen in een soort prairie. De muizen vreten aan de wortels en graven gangenstelsels en daarmee verandert een mals grasland in een bruine modderpoel. En dus moet Jacob van der Wal extra voer inkopen omdat er anders veel te weinig voor de melkkoeien is. "Het kost me nu al 100.000 euro en de melkprijzen dalen", zegt Van der Wal.

Reststromen van bierbrouwers, maar ook aardappelpersmeel. Dat rijdt Jacob dagelijks met de trekker de stal binnen om het weinige hooi aan te vullen. "Er kwam deze zomer al veel te weinig gras van het land af en ik denk dat we komend voorjaar er ook niks af kunnen halen" zegt Van der Wal.