Als je als Nederlandse journalist buiten de gebaande paden treedt, wordt je vaak genadeloos hard aangepakt door de massamedia, de poortwachters van het establishment.

Zo werd AD-journalist Wierd Duk, die zei dat het de media zijn die ons een totaal verkeerd beeld van Poetin en Rusland geven, vandaag door de mangel gehaald in NRC.

Columnist Jan Kuitenbrouwer schreef: "Duk kan in talkshows verschijnen en in het AD schrijven, er zijn toch langzamerhand heel wat aanwijzingen dat hij gewoon niet bij zijn hoofd is."

Carnegie Endowment

Dat het NRC zo hard uitvalt tegen een kritische journalist is niet vreemd, zo zal blijken.

In Rusland zijn allerlei organisaties actief die proberen Poetin zo snel mogelijk uit de weg te ruimen.

Eén van die organisaties is de Carnegie Endowment for International Peace, waar onder andere NRC-correspondent Caroline de Gruyter voor werkt.

Vervlochten

De Gruyter schrijft voor het NRC over politiek en Europa en is tegelijkertijd verbonden aan Carnegie Europe. Je leest het goed.

"Het zit helemaal in elkaar vervlochten," zei professor Karel van Wolferen, die zelf NRC-correspondent is geweest.

"Een heleboel mensen, ook de mensen die voor dit soort organisaties werken, zijn zich onvoldoende bewust van wat er speelt," vervolgde hij.

Geen nieuwsgierigheid

Toen Hubert Smeets (ook van het NRC) naar Moskou ging, zocht hij niet uit wat er nu precies aan de hand is, maar ging hij praten met de mensen van Carnegie Endowment, aldus Van Wolferen.

"Dit zijn oud-collega's van me, ik ken die mensen," zei hij. "Dan vraag ik me af: wat is er eigenlijk met jullie gebeurd."

Alles wat je over geopolitiek leest in de Nederlandse mainstream media, daar mag geen nieuwsgierigheid meer bij, verklaarde hij.

Propaganda-arm

"Als je je door nieuwsgierigheid laat meeslepen, dan kost het je je baan," benadrukte Van Wolferen. "Dus het is zelfbehoud."

Journalist Stan van Houcke merkte daar nog bij op: "Het is algemeen bekend dat Smeets (NRC) nauwe banden heeft met de Atlantische Commissie en dat is eigenlijk de propaganda-arm van de NAVO."

Diezelfde Smeets, die jarenlang buitenlandredacteur was bij het NRC, heeft van de Nederlandse overheid bijna 300.000 euro gekregen om een anti-Rusland-website op te zetten, aldus Van Houcke.